Station ook voor Nijmegen-West toegankelijk

De Nijmeegse VVD wil dat de west-entree van het station ook de komende vijf jaar open blijft. Het college, gevormd door GroenLinks, D66 en Stadspartij willen deze sluiten omdat openhouden te duur zou zijn. Hierdoor zouden inwoners van Nijmegen west flink moeten omlopen om op station en busstation te komen.

Fractievoorzitter Maarten Bakker ziet de bereikbaarheid van Nijmegen steeds verder verslechteren. “Het is onbegrijpelijk dat de west-entree van het station dicht gaat. We willen juist OV-gebruik stimuleren en met deze sluiting moeten de inwoners van Nijmegen west flink omlopen als ze naar het trein of busstation willen. De VVD wil het OV-gebruik juist zo makkelijk mogelijk maken, dan moet je geen extra obstakels gaan opwerpen.” De VVD gaat, samen met andere partijen, de volgende raadsvergadering aangrijpen om de westentree open te houden.

Het station gaat verbouwd worden en vanaf 2027 is de entree sowieso weer open. Voor de tussenliggende jaren bedragen de kosten voor het openhouden 80.000 euro per jaar. Jaarlijks maken zo’n 365.000 reizigers gebruik van deze entree en, omdat er er meer woningen in dit deel van de stad gebouwd worden, zal dat alleen maar meer worden. De begroting van Nijmegen bedraagt zo’n 850 miljoen euro per jaar. De VVD denk dat er binnen die begroting voldoende ruimte moet zijn om de kosten voor een goede ontsluiting van Nijmegen west te betalen.

Motie aangenomen

In de raadsvergadering van 28 september werd bijgevoegde motie (onder aan pagina) aangenomen. De wethouder moet nu aan de slag om de west entree open te houden. De VVD gaat dit op de voet volgen. Fractievoorzitter Maarten Bakker had de volgende inbreng

Publicatiedatum: 15 september 2022