VVD wil goede vluchtelingenopvang in Heumensoord

VVD Nijmegen vindt het goed en belangrijk dat maximaal 1.000 Afghaanse vluchtelingen opgevangen gaan worden in Heumensoord. Mensen die ons hebben geholpen vluchten nu in allerijl voor oorlog en onzekerheid. Nijmegen is een gastvrije en warme stad en deze mensen verdienen onze hulp.

Wel vindt de VVD dat goed rekening gehouden moet worden met buurtbewoners en ondernemers. "Opvang is nodig en we vinden het erg belangrijk om ons steentje als stad bij te dragen, maar aanliggende wijken als Brakkenstein en Grootstal moeten óók veilig en leefbaar blijven. Ook moet er op Heumensoord wat te doen zijn voor de vluchtelingen, anders ligt verveling en gedoe wat daaruit voort kan komen op de loer", zegt fractievoorzitter Inge van Dijk in een reactie.

De Nijmeegse VVD vindt ook dat we de lessen van de vorige opvang in Heumensoord mee moeten nemen. Lijsttrekker Maarten Bakker: "Opvang in een tentenkamp in een bos ver van alle voorzieningen is niet ideaal, zeker niet in de herfst en met de winter voor de deur. Mijn schrikbeeld is wel dat we straks vluchtelingen hebben die te lang in tochtige tenten, in de kou met modder aan de voeten zonder perspectief in een kampement zitten. De VVD wil echt dat er per 1 januari een andere, permanente en humane oplossing is voor de huisvesting van deze mensen in nood."

De VVD is trots op Nijmegen als gastvrije stad. In samenspraak met de buurt en hulp- en veiligheidsdiensten zijn we ervan overtuigd dat we een goede, tijdelijke huisvesting kunnen bieden.

Publicatiedatum: 24 augustus 2021