spotlight-image

OV-visie: Het zoveelste excuus om de auto weg te pesten

De gemeenteraad van Nijmegen heeft onlangs gesproken over de nieuwe OV-visie. Wat op papier een toekomstgericht plan lijkt voor beter openbaar vervoer in onze stad, blijkt in de praktijk vooral een politieke dekmantel te zijn om de auto verder de stad uit te pesten. Volgens de Nijmeegse VVD is deze visie niet in het belang van de bereikbaarheid van Nijmegen en worden automobilisten opnieuw de dupe van de oneerlijke ideologie van Groenlinks.

"De gemeente suggereert in de startnotitie dat ze het OV sterk wil verbeteren, maar ondertussen moet het autogebruik 10% afnemen," zegt Nick de Graaf, VVD-woordvoerder mobiliteit. "Neem de plannen voor de Marialaan, waar ze de parkeerplekken langs de weg willen laten wijken voor nieuwe busbanen. Dat zijn geen verbeteringen voor de bereikbaarheid, dat is gewoon autopesten."

Gemeente gaat niet eens over het OV: dat doet de provincie

Wat de plannen extra wrang maakt, is dat de gemeente Nijmegen zelf nauwelijks over het openbaar vervoer gaat. De verantwoordelijkheid ligt immers bij de provincie Gelderland en de vervoerders.

“Wij zijn voor goed OV, maar dat hoeft niet ten koste te gaan van de auto!” aldus Nick de Graaf. Als de gemeente vooral bezig is met het opofferen van wegen en parkeerplaatsen voor bussen waarvan ze nog niet eens weten of die er komen, dan is dat geen visie, maar symboolpolitiek."

De VVD ziet liever dat de gemeente zich inzet voor échte verbeteringen die de bereikbaarheid van álle Nijmegenaren ten goede komen. Dat betekent investeren in slimme mobiliteitsoplossingen, goede parkeervoorzieningen én een realistisch gesprek met de provincie over betere OV-verbindingen.

Bereikbaarheid onder druk: Nijmegen kiest niet voor én-én

Nijmegen groeit, en daarmee groeit ook de druk op de bereikbaarheid. Toch kiest de gemeente in haar mobiliteitsbeleid consequent voor het uitsluiten van de auto, in plaats van voor een én-én-benadering waarbij zowel auto, fiets als openbaar vervoer hun plek krijgen. Dat is volgens de VVD niet houdbaar.

"Veel mensen in Nijmegen zijn afhankelijk van hun auto, voor werk, mantelzorg of gewoon om hun boodschappen te kunnen doen" zegt Nick de Graaf. "Door de auto bewust te weren zonder echte alternatieven, duwt de gemeente mensen letterlijk en figuurlijk de stad uit."

De VVD roept het stadsbestuur op om terug te keren naar de realiteit. Stop met het schrappen van parkeerplaatsen en het opofferen van wegen voor busbanen. Investeer in bereikbaarheid in de breedste zin van het woord: betere wegen, betere OV-verbindingen in samenwerking met de provincie, en voldoende parkeergelegenheid in én rondom de stad. Alleen dan blijft Nijmegen leefbaar en bereikbaar voor iedereen.