spotlight-image

Slecht mobiliteitsbeleid van gemeente Nijmegen leidt tot verkeersgevaarlijke situaties!

Het mobiliteitsbeleid van het college van Nijmegen, onder leiding van GroenLinks en de Stadspartij, zorgt voor toenemende verkeersgevaarlijke situaties in verschillende wijken van de stad. De Nijmeegse VVD ziet een zorgwekkende trend: auto's worden door wegversmallingen en afsluitingen van de hoofdwegen weggepest, waardoor zij alternatieve routes zoeken door woonwijken. Dit leidt tot drukte en gevaarlijke situaties, zowel voor fietsers, voetgangers en automobilisten.

Rotonde Waterstraat als voorbeeld van verergerde verkeersveiligheid

Een duidelijk voorbeeld van hoe dit beleid de verkeersveiligheid verslechtert, is de rotonde aan de Waterstraat in Nijmegen West. Wijkbewoners hebben de gemeenteraad benaderd om hun zorgen te uiten over de gevaarlijke situaties rondom deze rotonde. De VVD Nijmegen juicht dit initiatief van de bewoners toe en deelt hun zorgen.

VVD-raadslid Niek Kraut: "De rotonde aan de Waterstraat is een gevaarlijk punt in de stad. De zichtbaarheid van fietsers en andere verkeersdeelnemers is er slecht door de inrichting van de rotonde en dat moet worden aangepakt. Wij pleiten voor vaker snoeien van de beplanting en een apart fietspad voor de afslag naar de Voorstadlaan om de veiligheid te verbeteren. Dit zijn simpele maatregelen die levens kan redden."

Strengere handhaving voor veiliger verkeersgedrag

Naast het aanpassen van de infrastructuur wil de VVD Nijmegen dat er meer wordt ingezet op handhaving. Verkeersveiligheid is niet alleen afhankelijk van goede infrastructuur, maar ook van het gedrag van verkeersdeelnemers. De VVD pleit daarom voor strengere controles op snelheidsovertredingen door automobilisten, maar ook op het gedrag van fietsers. Fietsers die zonder verlichting rijden of geen richting aangeven bij het afslaan, moeten vaker worden aangesproken.

“We moeten niet alleen kijken naar infrastructuur, maar ook het gedrag van verkeersdeelnemers aanpakken. Hardrijden door automobilisten is gevaarlijk, maar fietsers zonder verlichting of die geen richting aangeven, zorgen ook voor onveilige situaties. Hierop moet strenger worden gehandhaafd,” aldus Kraut.

Mobiliteitsbeleid zorgt voor problemen in meer wijken

De rotonde aan de Waterstraat is echter niet het enige pijnpunt. Ook op andere locaties in Nijmegen, zoals de Muntweg en de Molenweg, is de verkeersveiligheid de afgelopen jaren verslechterd door het huidige mobiliteitsbeleid van het College. Dit beleid heeft als doel het autoverkeer te verminderen door wegversmallingen en afsluitingen op belangrijke verkeersaders, maar het gevolg is dat automobilisten hun toevlucht zoeken tot routes door woonwijken. Dit zorgt voor meer drukte in de wijken, met een toenemend risico op verkeersongevallen als gevolg.

Kraut voegt hieraan toe: "Door de vele wegversmallingen en afsluitingen is het voor automobilisten steeds moeilijker geworden om door Nijmegen te rijden. Dit zorgt voor frustratie, en mensen zoeken alternatieve routes door woonwijken. Hierdoor ontstaan er steeds meer gevaarlijke verkeerssituaties. Het College creëert hiermee een probleem dat ze zeggen te willen oplossen."

Oproep aan het College: stop met het autopesten!

De Nijmeegse VVD ziet het initiatief van de bewoners van Nijmegen West als een belangrijke wake-up call. Het huidige mobiliteitsbeleid moet worden herzien, met aandacht voor het voorkomen van verkeersdrukte in woonwijken en het aanpakken van gevaarlijke verkeerssituaties. De partij roept het College op om meer te luisteren naar de zorgen van bewoners en om naast infrastructurele verbeteringen ook in te zetten op strengere handhaving van de verkeersregels.

Kraut besluit: "Het College moet erkennen dat hun huidige beleid niet werkt. Het leidt tot meer verkeersgevaar in plaats van minder. Stop met het eenzijdig pesten van auto’s en zet in op een goede bereikbaarheid van de stad voor alle vervoersmiddelen!''