Eer Titus Brandsma in Nijmegen met een singel

De Nijmeegse VVD wil dat Titus Brandsma in Nijmegen een singel, straat of plein van allure naar zich vernoemd krijgt. Samen met andere partijen opperen we de toegangsweg vanaf het Van der Valkhotel in Lent tot en met de Waalbrug naar hem te vernoemen. Deze weg verbindt het stadscentrum met de verzetsheldenwijk die gebouwd wordt in Hof van Holland ten noorden van de Waal.

In 2005 werd Titus Brandsma verkozen tot grootste Nijmegenaar aller tijden. Afgelopen jaar kondigde de paus aan deze Nijmegenaar in 2022 Heilig te gaan verklaren. Titus verzette zich in de jaren ’30 en ’40 zonder schroom tegen het rassenhaat en de nazi’s. Tijdens zijn gevangenschap bond hij niet in en bleef hij een steun voor zijn medegevangenen.

Wat de VVD betreft moet het verhaal van Titus Brandsma ook in het Nijmeegse straatbeeld zoveel mogelijk voortbestaan. Hij is een inspiratiebron en een voorbeeld, verbonden aan onze stad.

Meer weten over dit onderwerp of reageren? Neem dan contact op met Maarten Bakker.

Publicatiedatum: 15 januari 2022