Meer parkeerplekken nodig om het centrum te redden?

In maart 2024 spreekt de Nijmeegse gemeenteraad over de nieuwe Koers voor de Binnenstad. De Nijmeegse VVD is hier erg kritisch op.

Te weinig parkeerplaatsen

De zorg is op de eerste plaats dat Nijmegen al veel te weinig parkeerplaatsen heeft en er straks nog minder overhoudt. Het beleid is bedoeld om het centrum autoluwer te maken zodat er ruimte ontstaat voor vergroening. Er zijn echter geen alternatieve parkeervoorzieningen tegen de centrumring aan gepland. Een voorstel van de Nijmeegse VVD om de mogelijkheid van een grote parkeergarage onder de Wedren te onderzoeken heeft het eerder niet gehaald. De regionale bezoekers die naar het Nijmeegse centrum willen komen moeten van het college van de Stadspartij, GroenLinks en D66 aan de randen van de stad gaan parkeren. En vandaaruit met het OV naar het centrum reizen. Of bezoekers dat gaan doen weten we helemaal niet. Een enorm risico. Het is logisch dat minder parkeerplaatsen tot minder bezoekers gaat leiden en dat de binnenstad en onze Nijmeegse horeca en detailhandel hier onder gaan lijden.

Groen wensdenken erg lastig en heel kostbaar

Meer groen in de stad; daar kun je niet tegen zijn. Er worden in de visie prachtige plaatjes voorgeschoteld van een Burchtstraat die eruit gaat zien als een laan in een Franse stad. Hofjes die doen denken aan dromerige pleintjes in Italië. Maar voor wie een beetje verstand heeft van groen is al snel duidelijk dat dit niet zomaar zal gaan. Bomen en struiken hebben namelijk wortels en die moeten de grond in en groeien zodat het groen boven de grond ook groeit. Als er onvoldoende ruimte is onder de grond heeft het groen het boven de grond ook moeilijk. En op die plekken zitten kabels, riolen, waterleidingen en meer van die praktische zaken die een stad en haar bewoners nodig hebben om te kunnen leven, het licht aan te doen, de WC door te spoelen en te douchen. Voor alles is natuurlijk een oplossing. Maar die oplossingen kosten geld, veel geld. Het is enorm kostbaar om een bestaande stad te vergroenen. Nu al is duidelijk dat het budget van 15 miljoen een druppel op een gloeiende plaat is om de wensdenk-visie op de binnenstad ook te kunnen betalen.

En de rekening; wie gaat dat betalen?

Onder de Koers voor de Binnenstad ligt een enorme kostenpost. Hoeveel het allemaal gaat kosten is onduidelijk. Naast de hoge uitgaven voor het realiseren van de transferia aan de randen van de stad gaat de stad door dit beleid van de Stadspartij, GroenLinks en D66 ook steeds armer worden. De inkomsten die op dit moment behaald worden op parkeren en die wordt toegevoegd aan het spaarpotje van de Stad zullen als gevolg van het laten verdwijnen van parkeerplaatsen voor bezoekers hard achteruit gaan. Daarnaast waarschuwen ondernemers in de binnenstad ervoor dat de parkeerplaatsen voor bezoekers heel hard nodig zijn. Zij zijn voor hun inkomsten voor een groot deel afhankelijk van de regionale bezoeker die met de auto komt. En de stad is van de ondernemers

afhankelijk voor de bruisende binnenstad en de enorme werkgelegenheid voor onze inwoners. Ook binnenstadsbewoners gaan de pijn voelen. Het college van Stadspartij, Groenlinks en D66 is voornemens om bewonersparkeervergunningen veel duurder te maken. De huidige paar euro per maand wordt straks 40 euro per maand. Dit terwijl de Stadspartij, GroenLinks en D66 plechtig beloofd hebben bewoners de komende jaren niet meer te laten betalen. En tot slot. Om busvervoer vanaf de transferia mogelijk te gaan maken moeten er meer bussen gaan rijden. Het college van de Stadspartij, GroenLinks en D66 zegt met droge ogen dat dat mogelijk invloed gaat hebben om het aantal busverbindingen en het fijnmazige OV netwerk in de wijken. Kortom; regionale bezoekers laten Nijmegen straks links liggen omdat ze niet kunnen parkeren en onze eigen inwoners kunnen minder met de bus naar de stad.

Stop met het wegjagen van de autobezoeker en maak realistische plannen

We willen een bruisende binnenstad. Een mooi verblijfsgebied en meer groen. Maar wie gaat dat betalen en is het realistisch? De Nijmeegse VVD voorziet dat het geld om te vergroening heel snel op is, de bewoners van de binnenstad ineens heel veel meer geld kwijt zijn voor hun parkeervergunning en bezoekers Nijmegen links laten liggen.

Wat er wel moet gebeuren is eigenlijk heel simpel; er moeten in alle windrichtingen goede bezoekersparkeergarges tegen de rand van het centrum aan komen en de transferia moeten pas daarna verder ontwikkeld worden. De Nijmeegse VVD pleit daarom opnieuw voor een onderzoek naar de opties aan de oostzijde tegen het centrum aan (zoals bij de Wedren). Deze lokatie biedt mogelijkheden voor zowel het centrum als voor de Campus Heijendaal. Want mooie plaatjes vullen geen gaatjes; onze stad heeft de bezoeker nodig. Niet alleen omdat parkeerinkomsten voor het huishoudboekje van belang zijn maar vooral omdat een bruisende binnenstad veel bezoekers nodig heeft!

#redhetcentrum024

Publicatiedatum: 26 maart 2024