Minder parkeerplaatsen minder bezoekers minder binnenstad

Nieuwe koers voor de binnenstad; de huiskamer van Nijmegen

De Nijmeegse gemeenteraad bespreekt in maart 2024 de plannen voor de toekomst van de Nijmeegse binnenstad. In de plannen wordt ingezet op ruim baan voor de voetganger. De auto en de fiets moeten uit het straatbeeld en er is veel aandacht voor vergroening. Er ligt een plan voor met prachtige plaatjes en even zo mooie praatjes. Daar kun je niet tegen zijn toch?

Stop de verloedering; schoon, heel en veilig

Veel Nijmegenaren en bezoekers vanuit de regio en van over de grens bezoeken met veel plezier onze stad. Dat willen wij graag zo houden. Wat wel opvalt is dat het centrum de laatste jaren verloedert. Bewoners, ondernemers en bezoekers storen zich aan de lelijke graffiti, het zwerfvuil, de fietsen die mensen niet kwijt kunnen in fatsoenlijke parkeer voorzieningen dichtbij hun bestemming en aan de overlast van verslaafden en dak- en thuislozen op straat. De leegstand neemt ook toe. Hier is echt werk aan de winkel. Maar daar is weinig aandacht voor in het nieuwe koers document. Bizar is het ook dat de fiets steeds verder uit de stad geweerd wordt. Zonder dat er voldoende parkeerplaatsen voor de fietsers zijn vlakbij de winkels. En dat de aandacht voor groen er ook voor zorgt dat het college minder evenementen toe gaat staan.

Grootste zorg; veel te weinig parkeerplaatsen, autoluw wordt bezoekers luw

De Nijmeegse VVD snapt dat het geld eerst verdiend moet kunnen worden voor het uit kan worden gegeven. En de binnenstad is een belangrijke verdienlokatie voor ondernemers en hun werknemers. Om alle leuke functies in de binnenstad goed te kunnen laten bestaan zijn er bezoekers nodig die hun tijd hier door willen brengen en hun geld willen uitgeven. De allergrootste zorg daarbij is dat onze stad al slecht bereikbaar is en dat er al veel te weinig parkeerplaatsen zijn voor de piekmomenten waarop ondernemers hun omzetten kunnen draaien. De Nijmeegse VVD meldde eerder al dat de komende jaren 1000 parkeerplaatsen verdwijnen uit het centrum van Nijmegen; het Molenpoortdak gaat weg, de Eiermarkt garage verdwijnt en de parkeerplaats bij de Oude Stad moet wijken tot de parkeergarage die daar gepland is klaar is. Als dat het geval is zijn er nog steeds bijna 600 plaatsen minder dan nu. En het zijn er nu al te weinig.

Autoluw of autoloos?

Dit weghalen van parkeerplaatsen is onderdeel van het autoluw maken van de binnenstad. Dat autoluw maken is overigens niks bijzonders; dat doen heel veel steden. Het grote probleem voor Nijmegen is dat dit college van de Stadspartij, Groenlinks en D66 die 1000 parkeerplaatsen laat verdwijnen maar er niet voor zorgt dat er nieuwe parkeerplaatsen tegen het centrum aan komen. Dit gaat Nijmegen bezoekers kosten. In steden als Arnhem of Den Bosch kun je vlakbij het centrum nog ruimschoots parkeren en ook in Tilburg kun je gewoon hartje stad parkeren in een fonkelnieuwe parkeergarage voor een bezoek aan de bioscoop, een hapje of een drankje en voor een middagje winkelen. Deze steden zijn ook autoluw. De grote excuustruus van het college van de Stadspartij, Groenlinks en D66 is dat er sprake is van overcapaciteit. En als je op dinsdagmiddag gaat kijken is dat vast en zeker het geval. Helaas zijn dat ook niet de verdien momenten voor de binnenstad. Het verdien moment zijn de drukke zaterdagen en koopzondagen. Op die momenten is het parkeren nu al een chaos, laat staan als er straks 1000 parkeerplaatsen minder zijn. En de bezoekers in de auto? Die rijden nog wel een stukje door naar waar ze wel kunnen parkeren. En de Nijmegenaren? Die rijden lekker naar Elst, Kleef of Wychen.

Voor elke parkeeplaats die verdwijnt een parkeerplaats terug

Het is vrij logisch dat met het verdwijnen van parkeerplaatsten ook de bezoekers die met de auto willen of moeten komen gaan verdwijnen. En die bezoekers hebben we keihard nodig om onze binnenstad bruisend en gezellig te houden. Ook dat is super logisch. Het college van de Stadspartij, Groen Links en D66 wil dat bezoekers van buiten Nijmegen zoveel mogelijk op de P&R aan de randen van de stad gaan parkeren; ver weg van het centrum. Of met de fiets of de bus moeten komen, ook als ze dat niet kunnen of willen. De prijs voor dit betuttelende anti-autobeleid wordt straks betaald door het centrum; ondernemers in de horeca, detailhandel en cultuursector zullen het steeds zwaarder krijgen.

Er is gelukkig een hele simpele oplossing: meer parkeerplaatsen tegen het centrum aan. De Nijmeegse VVD vindt dat er voor elke parkeerplaats die verdwijnt in ieder geval 1 parkeerplaats tegen het centrum aan bij moet gaan komen en gaat aandringen op een onderzoek om te bepalen waar deze garages het beste kunnen komen.

Publicatiedatum: 9 maart 2024