Plan Bakker voor de Nijmeegse woningbouw

De Nijmeegse VVD komt als enige partij in Nijmegen met een écht totaalplan om de woningcrisis in de stad op te lossen. Waar andere partijen niet verder komen dan “bouwen, bouwen, bouwen”, komt de VVD met vijf uitgangspunten, zeven handvatten en zes concrete bouwlocaties. Plan Bakker voegt 7.500 woningen toe aan de Nijmeegse woningvoorraad.

Grootste uitdaging

De woningcrisis is de grootste uitdaging voor de komende gemeenteraadsperiode. “Dat vraagt om een aanpakkersmentaliteit en een partij die verantwoordelijkheid neemt” aldus lijsttrekker Maarten Bakker. “De VVD is dé partij die daar nooit voor wegloopt”, vervolgt hij. “We zien dat andere partijen zich op de vlakte houden over een echte aanpak, dus wij zijn als VVD op zoek gegaan naar het hoe, wat en waar. Dan blijkt dat het oplossen van die crisis niet zomaar geregeld is. Ik hoop dat Plan Bakker een eerste stap is, die andere partijen ook in de actiemodus zet.”

Plan Bakker

Het VVD-plan is een realistisch plan, voor de lange termijn. Daarom kiezen we voor uitgangspunten die de opgave niet perse vergemakkelijken, maar die wel nodig zijn om ook over 50, 100 en 1000 jaar nog een aantrekkelijke stad te zijn.

Onze uitgangspunten gecombineerd met de handvatten en bouwlocaties gaan én de crisis te lijf én borgen een fijne aantrekkelijke stad voor de toekomst.

Uitgangspunten

• Geen bebouwing ten koste van groen en parken
  • Nieuwbouw houdt rekening met natuur en nieuwe wijken zijn groen-blauw dooraderd
  • Nieuwbouw houdt rekening met toekomstige zorgbehoefte
  • Voorzichtig met combineren van wonen en industrie

Handvatten

• Nijmegen gaat de lucht in
  • We bouwen versneld startersflats
  • Verkoop sociale huurwoningen
  • Woningdelen mag
  • Je mag een huis bouwen in je tuin
  • Doorstromen door dure koopwoningen en seniorenwoningen te bouwen
  • Passende parkeernormen en aandacht voor bereikbaarheid

Bouwlocaties

• Het Hamerstuk
  • V&D en Hema
  • Veur Lent
  • Joris Ivensplein
  • Lindenberg, Mariënburg en Molenpoort
  • Herontwikkelen campus

veurlent

In Plan Bakker wordt op een realistische manier naar oplossingen gezocht. Lijsttrekker Bakker: “We kijken niet naar wat níet, maar juist naar wat wél kan. Daarbij schoppen we ook wat heilige huisjes van onszelf om. Als we geen maatwerk gaan leveren op parkeervoorzieningen en het transformeren van grote panden, dan kunnen we niet aan de opgave voldoen. Dit betekent dus ook een grote en actieve rol voor de gemeente.”

Je kunt Plan Bakker voor de Nijmeegse woningbouw hieronder als document downloaden.

Publicatiedatum: 4 maart 2022