Veilige en schone wijken; ook in het centrum
De ondernemers en bewoners van de Van Welderenstraat en omgeving in het centrum van Nijmegen klagen er al lang over; er wordt te hard gereden, er is te weinig fietsparkeergelegenheid, overlast van gebruikers en rondslingerend afval. De Nijmeegse VVD heeft voor het probleem van het hardrijdende verkeer ‘savonds en ‘s nachts een proef voorgesteld met roadbarriers die vanaf 20.00 (en 21.00 uur op koopavonden) dicht zouden gaan. Deze proef is recent geëvalueerd en het stadsbestuur en de Burgemeester heeft besloten de straten al vanaf 18.00 uur (en 21.00
uur op koopavonden) volledig af te sluiten. Op MijnWijkplan (de website van de gemeente) staat dat zowel bewoners als ondernemers hier achter staan.
“Uit onze contacten met ondernemers blijkt nu dat zij hier heel anders over denken” zegt Sanne Buursink-de Graaf, gemeenteraadslid van de Nijmeegse VVD. “En ook bewoners geven aan dat een afsluiting vanaf 18.00 uur van hen niet hoeft. Uit dezelfde contacten komt bovendien naar voren dat er in deze straten meer aan de hand is. En dat ondernemers en bewoners zelf ook duidelijke ideeën hebben over hoe het beter
kan”. Ruim 40 ondernemers schreven hierover brieven naar het stadsbestuur.
Straten met een randje
Elke stad heeft ze; straten met een randje. “Die straten horen bij het stadse leven. Het moet alleen niet over het randje gaan. En dat lijkt hier in de omgeving nu wel aan de orde te zijn” aldus Sanne Buursink-de Graaf. “Wij willen schone en veilige wijken. In heel Nijmegen. Ook in het centrum.”. De afgelopen maanden ontving de Nijmeegse VVD van
zowel ondernemers als bewoners uit de omgeving vele berichtjes over verkeersoverlast, rondslingerend afval, tientallen foto’s van fietsen die de stoepen blokkeren, klachten over het tekort aan fiets parkeerplekken en vele foto’s van ongelukkige en uitgedroogde groenvoorzieningen. Ook de werkbezoeken ter plaatse gaven geen gezellig, welkom en
veilig beeld. “De gemeente Nijmegen zet vol in op een autoloos beleid. Los van wat je daar van kunt vinden; als je daar aan begint zorg je er eerst voor dat de voorzieningen optimaal op orde zijn. Transferia en fiets parkeerplekken zijn dan een no-brainer. Daar moet nu nog een onderzoek naar beginnen. In de tussentijd zadel je bewoners, bezoekers en ondernemers op met niet alleen de vraag; waar kan ik parkeren en hoe
kom ik in het centrum bij de winkel maar ook nog eens met de vraag “waar laat ik mijn fiets?”. Naïef. Onlogisch. Verkeerde volgorde”. stelt de Nijmeegse VVD.
Duidelijkheid en luisteren naar bewoners en ondernemers
De Nijmeegse VVD gaat het stadsbestuur om opheldering vragen; hoe kan het dat de uitkomst van de proef met de roadbarrier was dat er groot draagvlak was voor afsluiting vanaf 18.00 uur en ondernemers nu met elkaar een brief hebben geschreven waarin zij aangeven het er niet mee eens te zijn? Daarnaast wil de Nijmeegse VVD weten wat het stadsbestuur gaat doen om de andere problemen in deze omgeving aan te pakken en of de ideeën van ondernemers en bewoners zelf serieus bekeken gaan worden.