Verkiezingsprogramma VVD Nijmegen 2022-2026

Onze Vrije Keizerstad

Onder die noemer heeft VVD Nijmegen het programma voor de komende vier jaar uitgewerkt. Volgens lijsttrekker Maarten Bakker is het programma precies wat Nijmegen nodig heeft. "Samengevat gaan we voor fijn wonen, in veilige schone wijken, waar je gewoon kunt parkeren. We willen dat je geen uur in de file hoeft te staan als je de stad in of uit gaat voor je werk. Op dit moment krijgt het linkse stadsbestuur dit allemaal niet goed genoeg voor elkaar".

Het volledige programma kun je downloaden onderaan deze pagina.

Fijn wonen

De wooncrisis moet echt snel aangepakt worden. De VVD kiest in het verkiezingsprogramma om sneller en meer te bouwen. We willen bijvoorbeeld dat Nijmegen Noord sneller ontwikkeld wordt, waarbij óók rekening gehouden wordt met groen en voldoende winkels, scholen en horeca. We moeten de grond makkelijker uitgeven en zo nodig meer grond aankopen. Het is tijd om de mouwen op te stropen en aan de slag te gaan.

Veilige schone buurt

De politiek in Nijmegen moet doen waar het voor bedoeld is: zorgen voor veilige en schone wijken. Dat betekent voldoende prullenbakken, vaak het vuil ophalen en fijne rust- en speelplekken met groen en water.

Naast deze randvoorwaarden is het belangrijk dat regels écht gehandhaafd worden. Rommel en overlast op plekken als de Waalstranden, Waalkade en bij winkelcentra tolereren we niet: dat pakken we aan met voldoende handhavingscapaciteit. Op 'hotspots' van geweld en overvallen, zoals in het centrum, plaatsen we cameratoezicht om daders snel op te sporen en aan te pakken.

Bereikbaar met parkeerruimte

De VVD wil een einde aan de verkeers- en parkeerproblemen in Nijmegen. Je hebt voor je werk, gezinsleven, hobby's en mantelzorgtaken een auto nodig: niet alles kan simpelweg met de fiets. Daarom vinden dat jij en je bezoek gemakkelijk nabij je huis moeten kunnen parkeren. Omdat we wél naar schoon vervoer willen moeten er voldoende laadplekken komen.

We willen een einde aan de files in en om de stad. Ze zijn irritant en slecht voor de leefbaarheid en luchtkwaliteit. De stad groeit en het versmallen van wegen is dan een domme keuze, die zorgt voor meer verkeersproblemen.

Publicatiedatum: 30 november 2021