Voorkomen overlast beter dan verbieden flitsbezorgers
Recent hebben een aantal flitsbezorgdiensten zich in Nijmegen gevestigd. Veel Nijmegenaren maken gebruik van flitsbezorging, tegelijk zijn er klachten over bevoorradingstijden, rondhangende bezorgers en verkeerd geparkeerde bezorgfietsen. De Nijmeegse VVD vindt dat er afspraken moeten komen met de bezorgdiensten, zodat de flitsbezorgdienst beschikbaar blijft voor wie daar gebruik van wil maken, maar de overlast verdwijnt.
Kijk naar overlast
Het college van Nijmegen is bezig met het maken van beleid op flitsbezorgdiensten. Ze stellen daarbij voor om deze dienst te weren uit het stadscentrum en uit woonwijken, vanwege verkeersoverlast en rondhangende bezorgers. Bezorgers mogen zich alleen langs uitvalswegen en op industrie- en bedrijventerreinen vestigen. Volgens de VVD is deze maatregel te verstrekkend en te rigoreus. Raadslid Sanne Buursink-de Graaf: "Uiteindelijk gaat het om de overlast. Die moet beperkt worden. We zien daarom liever dat de wethouder met regels komt om de overlast in te perken en daar vervolgens ook op handhaaft. We denken bijvoorbeeld aan een regel dat bezorgdiensten een parkeergelegenheid voor de bezorgfietsen en wacht- en werkruimte voor de bezorgers in hun eigen pand moeten organiseren. Dan is het gros van de overlast al opgelost".
Centrum en woonwijken
Het college stelt als uitgangspunt voor flitsbezorgers alleen toe te staan langs uitvalswegen en op bedrijventerreinen. Het centrum en woonwijken worden bij voorbaat uitgesloten. De VVD heeft begrip voor deze denkwijze, maar vindt totale uitsluiting te verstrekkend. Buursink: "In een stad leef je samen en komen op sommige plekken verschillende functies bij elkaar. Je hebt bijvoorbeeld ook cafés, stomerijen, detailhander en snackbars in woonwijken. Je hebt dan vooral goede spelregels nodig, bijvoorbeeld over laden, lossen en parkeren. Dat soort afspraken en regels kunnen ook voor flitsbezorgers gemaakt worden, dat is beter dan verbieden. Ik vind niet dat de overheid hoeft te beslissen over op welke manier jij je boodschappen wil doen." Voor de VVD geldt wel als voorwaarde dat de infrastructuur berekend moet zijn op het verkeer dat bij een flitsbezorger komt. In een voetgangersgebied is een fietsbezorgdienst bijvoorbeeld sowieso praktisch onmogelijk.