spotlight-image

Stationsdistrict op de schop

Keizer karelplein oud

Op 9 oktober 2024 sprak de gemeenteraad over de visie op het gebied rondom het station; het Stationsdistrict. Het was een pittig debat.

De Nijmeegse VVD ontdekte bij de presentatie dat het college van Groen Links, Stadspartij en D66 een belangrijk onderdeel had verstopt in het plan.  De versmalling van het Keizer Karel Plein, de Tunnelweg en de Nassausingel. Hierover publiceerden we al eerder een stuk. Deze lees je hier

Ons Nijmeegse hart heeft ook gezonde aders nodig

In lijn met onze visie op de stad en ons verkiezingsprogramma is ons verhaal duidelijk. Natuurlijk zijn we blij met de ontwikkeling van zoveel woningen. Natuurlijk is het superfijn dat Nijmegen NOG groener wordt. Natuurlijk moeten we de fiets, de wandelaar en het OV goed faciliteren. En; een betere inrichting van het stationsplein en de busroutes is eigenlijk al jaren een must.  Maar de VVD was, is en blijft tegen het nog verder versmallen van nog meer wegen in onze stad.

Door de keuze om de A73 niet door te trekken rijdt er heel veel regionaal verkeer via de Energieweg en over De Oversteek dwars door Nijmegen. Omdat via de A50 ruim 20 kilometer omrijden is. De s-routes (doorstroomroutes) zijn dus van cruciaal belang voor onze bewoners en ondernemers. Het Keizer Karel Plein, de Tunnelweg, en haar singels zijn hier een onderdeel van. Er kwamen enorm veel reacties uit de stad op het nieuws rondom het versmallen van de wegen en het Keizer Karel Plein. Een overgrote meerderheid is fel tegen de plannen. Eén reactie gaf het prachtig beeldend weer; het Keizer Karel Plein is het kloppend hart van onze stad en de singels zijn haar aderen. Als je daarin gaat knijpen loopt het verkeer vast en krijg je een infarct. Bovendien is het Keizer Karel Plein ook nog eens Nijmegen in al haar glorie. De VVD Nijmegen wil dat goed beschermen.

Voorkomen is beter dan half genezen

De afgelopen jaren zien we dat de Stadspartij heel hard probeert om met moties en amendementen vanuit de raad het anti-auto en anti-parkeerbeleid van het college van Groen Links, D66 en de Stadspartij een beetje bij te sturen. Vaak hebben wij de Stadspartij daarin gesteund, want zo maak je een slecht plan iets minder slecht.

Wij zien liever dat het wordt voorkomen in plaats van dat we half genezen. In de praktijk gebeurt namelijk gewoon wat GroenLinks al had bedacht. Er verdwijnen bezoekersparkeerplaatsen omdat op de parkeerhofjes in de binnenstad groen moet komen, er wordt (ook ver buiten het centrum - bijvoorbeeld in Winkelsteeg of Lent) van alles gebouwd zonder ruimte voor parkeerplaatsen. Hierdoor komen toekomstige bewoners als zij wel een auto nodig hebben in de knel en bewoners uit de wijken naast deze nieuwbouw worden ineens geconfronteerd met mogelijk betaald parkeren of parkeeroverlast.

Raadsleden krijgen te horen dat er echt onbevangen naar allerlei opties wordt gekeken, maar het lijkt er vaak op dat we de fuik in worden gedreven. Er is nog geen enkel onderzoek geweest dat niet heeft aangetoond dat wat van tevoren bedacht was niet de beste oplossing was. De fuik heeft maar één toekomstbeeld voor deze stad; anti-auto en anti-parkeren. De insteek is dat als je het maar lastig genoeg maakt om met de auto te komen, mensen dan op de fiets of met het OV gaan. Meer dan 20 jaar Groen Links anti-auto beleid laat echter zien dat het niet werkt; het autogebruik neemt toe, mensen die niet met de auto hoeven doen dat in Nijmegen al heel lang niet meer. Het enige dat zo gecreëerd wordt is files en sluipverkeer door wijken die voorheen geen last hadden van autoverkeer (zoals Lindenholt).

Pleisters op dreigend verkeersinfarct

De Nijmeegse VVD zet haar handtekening niet onder de visies en plannen die maar door blijven gaan met afknijpen. Dus als het versmallen niet uit de visie voor het Stationsdistrict gehaald wordt zijn wij tegen deze visie. Ook is het zinloos om pleisters te plakken op dreigende infarcten. Alleen het Keizer Karel Plein redden (het hart) als je je vervolgens niet keihard uitspreekt tegen het afknijpen van de aderen (de Tunnelweg en de singels) heeft totaal geen zin. Daarmee organiseer je het infarct namelijk op de wegen naar het plein toe. Onze boodschap in de gemeenteraad was dus helder; haal alle versmal plannen uit de visie en zorg ervoor dat het Keizer Karel Plein, ons kloppend Nijmeegs hart, een extra beschermlaag krijgt op de al bestaande monumentale status. Dat werd door het grootste deel van de Raad niet gesteund. Tegelijkertijd vond het grootste deel van de Raad alle onnodige en gevaarlijke versmallingen geen zwaarwegend argument om tegen de visie te stemmen. Deze visie is dus aangenomen met de voorgenomen versmallingen.

Er ligt dus nu een prachtige visie met duizenden woningen, veel groen en een mooi stationsplein. Tegelijkertijd zal het er wel weer op uit draaien dat dit de volgende aderlating voor de Nijmeegse doorstroming gaat zijn.

 

 

Meer informatie

Sanne Buursink-de Graaf, raadslid VVD en oa lid van de commissie grote Binnenstedelijke projecten

Dennis Walraven, fractievolger en o.a. specialist grote binnenstedelijke projecten

Niek Kraut, raadlid VVD en o.a. verantwoordelijk voor mobiliteit