Stop betaald parkeren in Nijmegen West

Per 1 februari voert Nijmegen betaald parkeren in een een groot deel van Nijmegen West. VVD is samen met de meeste bewoners tegen dit besluit. De VVD vindt dat Nijmegenaren en hun bezoek gratis in de eigen straat moeten kunnen parkeren.

Ondanks een storm van protest uit de wijk heeft de linkse coalitie van GroenLinks en D66 besloten dat betaald parkeren in te voeren. Onder druk van de wijk is echter besloten het gebied te verkleinen naar binnen een straal van 300 meter vanaf de nieuwe westentree van het station en het Waalfront. Dit was eerder 500 meter. Ook zou het betaald parkeren pas ingevoerd worden op het moment dat de nieuwbouw op de UWV-locatie in gebruik is genomen.

Onder het mom van logische en natuurlijk grenzen wordt nu ver buiten de gestelde 300-metergrens betaald parkeren ingevoerd. betaaldparkerenwest3 Fractielid Dennis Walraven over de situatie: ‘Ik was mijn teckel Tosti aan het uitlaten in de Wolfskuil en op de hoek van de Koninginnelaan en de Nieuwe Nonnendaalseweg staan ineens borden voor betaald parkeren. Dit is ver buiten de grens van 300 meter en dat slaat echt helemaal nergens op.’

De Nijmeegse VVD vindt niks natuurlijk of logisch aan deze veel te ruime overschrijdingen. Daarom gaat fractievoorzitter en lijsttrekker Maarten Bakker GroenLinks-wethouder Wijnia vragen om zich aan de afspraak te houden. Dat betekent uitstel van invoering, totdat de UWV-locatie daadwerkelijk in gebruik wordt genomen, en betaald parkeren te beperken tot 300 meter van de ontwikkellocatie.

• Update

De oproep van de VVD heeft het niet gehaald. GroenLinks, D66, PvdA en PvdD zorgen voor instandhouding van betaald parkeren in Nijmegen West. De vragen en oproep van de VVD kun je onderaan de pagina downloaden.

Publicatiedatum: 2 februari 2022