VVD wil meer verkeerscontroles op Spoor Tot Stier

De Nijmeegse VVD vindt dat er meer verkeerscontroles moeten plaatsvinden op de Molenweg en de Tweede Oude Heselaan. De cijfers die zijn opgevraagd via de gemeente bij de politie laten zien dat dat echt onvoldoende gebeurd in 2022.

In januari bezochten Sanne Buursink en Niek van Heuvelen de bewoners van deze wijk die toen nog druk bezig waren met het opzetten van het burgerinitiatief van Spoor Tot Stier (Van Spoor tot Stier). Op 2 februari 2022 heeft de gemeenteraad Nijmegen ingestemd met het burgerinitiatief van Spoor tot Stier, bedoeld om de verkeerssituatie op het traject Tweede Oude Heselaan-Molenweg in beeld te brengen. Doel; te komen tot een plan waarmee de veiligheid van deze belangrijke en intensief gebruikte verkeersader in Nijmegen kan worden verbeterd.

Echter; voor het zo ver is, is er nog steeds sprake van een onveilige situatie. Er wordt extreem hard gereden op dit traject. Zeker in de avonduren en in het weekend. Vrij recent nog is een veel te hard rijdende bestuurder uit de bocht gevlogen. Hierbij zijn 3 auto’s ernstig beschadigd en is de auto van 1 bewoonster voor de tweede keer dit jaar total loss verklaard. Bijna dagelijks is er sprake van schade, bijna ongelukken of ongelukken. Ondanks de alertheid van de politie op handhaving.  Vanuit bewoners komen er de afgelopen periode opnieuw duidelijke signalen dat de verkeersveiligheid hen grote zorgen baart. Zij vrezen het moment dat er dodelijke slachtoffers gaan vallen en dat de uitwerking van het burgerinitiatief te laat zal zijn.

Opnieuw dringen zij aan op maatregelen die ook op de korte termijn meer zoden aan de dijk zetten. Intensieve verkeerscontroles en het pro-actief waarschuwen van bestuurders staan daarbij hoog op de lijst. Tegelijkertijd gaven de bewoners aan dat zij het idee hebben dat er juist minder wordt gecontroleerd terwijl zij in de veronderstelling zijn dat er in het kader van de veiligheid meer controles zouden gaan plaatsvinden.

De Nijmeegse VVD heeft daarom opgevraagd hoeveel verkeerscontroles er in de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. In onderstaande overzicht de aantallen die de Nijmeegse VVD via de gemeente van de politie heeft verkregen.

Jaar Molenweg Tweede oude Heselaan Totaal
2018 28 2 30
2019 39 9 48
2020 21 10 31
2021 28 11 39
2022 (tot nu toe) 12 0 12

noot: er is navraag gedaan of de cijfers van 2022 inderdaad correct waren, dit was het geval.

Uit de cijfers blijkt duidelijk dat er dit jaar erg weinig verkeerscontroles zijn geweest; tot nu toe maar 12 waar we andere jaren gemiddeld op 40 zaten.

De Nijmeegse VVD gaat hierover mondelinge actuele vragen stellen om het college te bewegen de politie meer verkeerscontroles te laten uitvoeren. De Nijmeegse VVD wil veilige en schone buurten.

Publicatiedatum: 30 augustus 2022