intro-4

Ruim baan op de Graafseweg

news-2

Het versmallen van de Graafseweg is een prestigeproject dat lijdt aan tunnelvisie van ‘groene’ partijen. De bewoners van de Graafseweg wordt een groene oase voorgespiegeld, maar ze krijgen straks file voor de deur. Dat is namelijk óók gebeurd bij de versmalling van het eerste stuk Graafseweg.

Langzaam verkeer

Wethouder Tiemens wil de Graafseweg versmallen om ‘meer ruimte te creëren voor langzaam verkeer’. Ruimte voor langzaam verkeer is helemaal niet nodig. Enkele jaren geleden heeft dezelfde wethouder namelijk parallel aan de Graafseweg een prachtige fietsstraat aangelegd: de Hatertseveldweg. Deze miljoeneninvestering werkt hartstikke goed en zit nog lang niet aan de maximum capaciteit. Ruimte zat voor langzaam verkeer dus.

Racebaan

De andere aanleiding om de Graafseweg te versmallen is om de leefbaarheid te vergroten. Dat de Graafseweg eruit ziet als een racebaan, daar zijn vriend en vijand het over eens. Maar moet je dan de weg versmallen? Verkeersmodellen dienen als bewijsvoering. Bij de eerdere versmalling tussen het Keizer Karelplein en de Graafsebrug bewezen die verkeersmodellen óók dat versmallen kon. Dat bewoners nu steen en been klagen dat er dikke files staan die er eerder niet stonden, dat er kruisingen geblokkeerd worden en dat zich levensgevaarlijke situaties tussen auto’s en fietsers voordoen… Laten we buiten beschouwing. Je kunt de Graafseweg toch ook veiliger inrichten zonder hem te versmallen?!

Er worden bewust onrealistische keuzes gemaakt in de modellen. Zo wordt er uitgegaan van ‘gelijkblijvend verkeersaanbod’. Als je weet dat Nijmegen de komende paar jaar huizen bouwt om te groeien naar tweehonderdduizend inwoners, dan weet je hoe onrealistisch dat is. Er komt minder ruimte voor meer auto’s. De Graafseweg verruilt een racebaan voor een file. Dat vergroot de leefbaarheid niet.

Alleen verliezers

Niet alleen de bewoners van de Graafseweg zijn de dupe. Dukenburg en Lindenholt worden een soort Wijchen-Noord. Het centrum van Wijchen is immers in 10 minuutjes binnen handbereik, met gratis parkeren. Nijmegen centrum, daar doe je minstens een half uur over. Onze eigen binnenstad wordt wéér een stukje slechter bereikbaar, pech voor de ondernemers. En ook de bewoners van Willemskwartier, Wolfskuil, Hazenkamp, Waterkwartier, Hees, Kolping en Bottendaal komen er bekaaid vanaf: zij krijgen sluipverkeer in hun wijken.

Op basis van een onrealistisch model wordt een groene oase voorgespiegeld. Tel daar de ervaringen van de bewoners van het al versmalde stukje Graafseweg bij op, en je concludeert dat de ‘groene’ partijen lijden aan tunnelvisie. We kunnen de Graafseweg ook gewoon veiliger herinrichten met meer groen én met dezelfde verwerkingscapaciteit. Dan help je de bewoners van de Graafseweg, de bewoners van alle wijken daaromheen en de ondernemers van de Nijmeegse binnenstad. Waarom we dat niet doen is mij een raadsel.